Η αύξηση του αριθμού των πτήσεων αλλά και των καθυστερήσεων στις αναχωρήσεις είναι τα δύο πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από τον απολογισμό της διαχείρισης των ελληνικών αεροδρομίων από τη Fraport, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Airhelp. Όπως είναι γνωστό, η γερμανική εταιρεία διαχειρίζεται πλέον 14 ελληνικά αεροδρόμια μετά την σύμβαση παραχώρησής τους για 40 χρόνια, που υπογράφτηκε τον Δεκέμβριο του 2015 από το ΤΑΙΠΕΔ και το ελληνικό Δημόσιο. Η φετινή καλοκαιρινή περίοδος θεωρείται από τς καλύτερες των τελευταίων χρόνων για την Ελλάδα, με τον συνολικό αριθμό τουριστών που έφτασαν στη χώρα να είναι κοντά στα 30 εκατομμύρια. Η ασταθής πολιτική και κοινωνική κατάσταση στην Τουρκία και την Αίγυπτο, ανταγωνίστριες τουριστικά χώρες στην περιοχή της Νότιας Ευρώπης ήταν από τις βασικές αίτιες για την τουριστική άνοδο που παρατηρήθηκε.
Η Airhelp, εταιρεία που ασχολείται με τη νομική υποστήριξη πελατών που διεκδικούν αποζημιώσεις που έχουν να κάνουν με προβλήματα στις πτήσεις (ακυρώσεις, καθυστερήσεις, υπεράριθμες πτήσεις) δημοσίευσε τα συμπεράσματα από την ως τώρα διαχείριση των δέκα μεγαλύτερων ελληνικών αεροδρομίων που έχουν ως νέο διαχειριστή την γερμανική εταιρεία. Τα στοιχεία αφορούν την περίοδο μεταξύ 15 Ιουνίου 2016 και 16 Αυγούστου 2016 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο φέτος.
Όπως φαίνεται, σε όλα τα αεροδρόμια, πλην αυτού της Κέρκυρας, υπήρξε άνοδος στον αριθμό των πτήσεων. Τα πρωτεία έχει το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, με 500 περισσότερες πτήσεις σε σχέση με πέρσι, ενώ σημαντική παρουσιάζεται και η άνοδος στα αεροδρόμια της Ζακύνθου και της Κω με 353 και 208, αντίστοιχα, περισσότερες πτήσεις. Ωστόσο, στα επτά από τα δέκα αεροδρόμια υπήρξαν καθυστερήσεις στις αναχωρήσεις των πτήσεων, με τα μεγαλύτερα ποσοστά να εμφανίζονται στα αεροδρόμια της Κεφαλλονιάς (8,88 %), της Ρόδου (8,29 %) και της Κω (6,95 %). Αντίθετα, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση στο ποσοστό των πτήσεων που αναχώρησαν στην ώρα τους (7,39 %). Η Airhelp αποτυπώνει στον παραπάνω πίνακα και τον αριθμό των πτήσεων προς αποζημίωση και η αύξηση των περιπτώσεων αυτών είναι μεγάλη φτάνοντας τις 35 περισσότερες πτήσεις: 97 ήταν το 2016, 132 φέτος με τις περισσότερες εξ’ αυτών να αφορούν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κω και της Σαντορίνης. Εντύπωση προκαλούν επίσης τα στοιχεία που έχουν να κάνουν με το αεροδρόμιο της Λέσβου, όπου τόσο το 2016 όσο και το 2017, δεν υπήρξε καμία περίπτωση πτήσης προς αποζημίωση. Αξίζει να τονιστεί πάντως ότι, σύμφωνα με με την Airhelp μόνο το 2% των επιβατών που έχουν καθυστέρηση ή ακύρωση στην πτήση τους καταλήγουν να ζητούν την νόμιμη αποζημίωσή τους.
Επένδυση θησαυρός
Τα παραπάνω στοιχεία μας δίνουν μία πρώτη εικόνα από το νέο καθεστώς διαχείρισης των ελληνικών αεροδρομίων που παραχωρήθηκαν στην εταιρεία της Φρανκφούρτης. Ασφαλώς, δεν μπορούν να μας δώσουν την πλήρη εικόνα, καθώς μία ολοκληρωμένη μελέτη θα έπρεπε να περιλαμβάνει και στοιχεία που έχουν να κάνουν με τις βελτιώσεις στις υποδομές των αεροδρομίων, το ποσοστό ευθύνης των αεροπορικών εταιρειών στις καθυστερήσεις των πτήσεων, στον αριθμό των εργαζομένων κλπ. Η αύξηση του αριθμού των πτήσεων είναι ένα θετικό γεγονός, ωστόσο δεν γνωρίζουμε κατά πόσον αυτό οφείλεται στην αλλαγή διαχείρισης ή έχει να κάνει περισσότερο με τις διεθνείς συγκυρίες της περιοχής και των ανταγωνιστριών με την Ελλάδα χωρών, που αναφέρθηκαν παραπάνω. Αυτό που είναι σίγουρο, είναι ότι η αύξηση των “προβληματικών” πτήσεων δεν μπορεί να αφήνει κανέναν ικανοποιημένο, καθώς είναι γνωστό ότι η τελευταία εικόνα μίας τουριστικής εμπειρίας μπορεί να χαλάσει ή έστω να επηρεάσει αρνητικά, την εικόνα που έχουν οι τουρίστες για το μέρος που επισκέφτηκαν. Αυτό που είναι επίσης βέβαιο, είναι ότι η κίνηση της Fraport να αναλάβει τη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας, σε συνεργασία με τον Όμιλο Κοπελούζου, αποτελεί μία επένδυση θησαυρό για την ίδια. Σε σχετικό άρθρο της Focus Online, η γερμανική ενημερωτική ιστοσελίδα σημειώνει ότι η Fraport και ο Όμιλος Κοπελούζου, «δεν θα πάρουν μεγάλο ρίσκο. Μπορεί μεν να χρειαστεί να εμβάσουν άμεσα 1,234 δις ευρώ στο ελληνικό κράτος, όμως τα χαμηλά την εποχή αυτή επιτόκια συντελούν στο να παραμείνουν εντός πλαισίου οι επιβαρύνσεις. Από το τζίρο ύψους 200 εκατ. ευρώ το χρόνο περίπου προβλέπεται να μένουν προ φόρων και τόκων 60 εκατ. ευρώ κέρδος. Αυτό σημαίνει ότι ήδη τον πρώτο χρόνο από τα 40 χρόνια εκμετάλλευσης των αεροδρομίων, η εταιρεία θα παρουσιάσει ισοσκελισμένο προϋπολογισμό».
Το άρθρο αναφέρεται και στις επενδύσεις που σκοπεύει να κάνει η γερμανική εταιρεία, σημειώνοντας ότι συνήθως οι μακροπρόθεσμες επενδύσεις αρχίζουν να αποδίδουν μετά από 10-15 χρόνια. «Στην Ελλάδα αυτό θα μπορούσε να γίνει πολύ πιο γρήγορα αφού η χώρα με τα πολλά νησιά και την μεγάλη βιοποικιλότητα είναι για τους τουρίστες η ιδανική εναλλακτική επιλογή στην πολιτικά δύσκολη Τουρκία. (…) Την αναγκαιότητα της ανακαίνισης μπορούν να διαπιστώσουν οι επισκέπτες ιδίοις όμμασι. Τα αεροδρόμια των λεγόμενων νησιών jet set, της Μυκόνου και της Σαντορίνης βρίσκονται σε άθλια κατάσταση».
Τέλος, ο δημοσιογράφος αναφέρεται και στις αντιδράσεις που υπήρξαν στην Ελλάδα: «Αριστερές οργανώσεις και πρωτοβουλίες πολιτών είχαν διαμαρτυρηθεί το 2016 εναντίον της παραχώρησης των αεροδρομίων ‘στους Γερμανούς’. Μάλιστα υπήρξαν και διαμαρτυρίες στο αεροδρόμιο ‘Δασκαλογιάννης’ στα Χανιά, το οποίο μόλις είχε ανακαινιστεί από το ελληνικό κράτος με τη βοήθεια της ΕΕ. Αλλά η αντίσταση των συνδικάτων έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες αφότου η Fraport ξεκίνησε την πρόσληψη νέων υπαλλήλων».